Nieuwsberichten 23.05.2024

2023 in een notendop: ons jaarverslag staat online!

In 2023 hebben we hard gewerkt aan oude en nieuwe thema's en zijn er verschillende successen geboekt. Het team is compleet en de financiën zijn op orde.

Lees er alles over in ons jaarverslag over 2023 >>

Boodschappen, en dan met name gezonde producten, zijn duurder geworden in 2023, te duur voor veel mensen. De termen graaiflatie en krimpflatie werden geïntroduceerd. Bij ons stond de vraag centraal of de gigawinsten van producenten eigenlijk wel in de goede zakken terecht kwamen. Daar hebben we veel onderzoek naar gedaan. Lees hieronder ook over andere thema's waar we aan gewerkt hebben  in 2023.

Dit zijn onze hoogtepunten van 2023

1. Foodwatch online aan het groeien, zo kan onze impact bloeien

In 2023 hebben we onze impact flink vergroot. Ons bereik op sociale media is geëxplodeerd en het aantal volgers op Instagram is meer dan verdubbeld! Dankzij deze groei kunnen we nog meer consumenten informeren en mobiliseren voor eerlijk voedsel.

2. Beter voedselbeleid, dat is onze strijd

In de aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen hebben we een knallende campagne gelanceerd om beter voedselbeleid te eisen van de nieuwe regering. Ons vijfpuntenplan 'Haal die bende van ons bord!' kreeg massale steun. De petitie haalde bijna 15.000 handtekeningen. Maar we zijn nog niet klaar! We blijven vechten voor dit plan, ook richting de Europese Verkiezingen in 2024.

3. Nutri-Score voor allen, tijd om gezond te knallen!

Na jaren van knokken is het eindelijk zover: Nutri-Score is per 1 januari 2024 het officiële voedselkeuzelogo in Nederland! Dit logo helpt consumenten gezondere keuzes te maken. Een belangrijke overwinning, maar onze strijd gaat door. We willen Nutri-Score verplicht maken voor alle EU-landen.

4. Van publieksverkiezing tot app op je mobiel: tegen misleiding met hart en ziel

De ‘Gouden Windei’ -verkiezing voor het meest misleidende product van het jaar had dit jaar nog meer impact. Blue Band Roombeter werd uitgeroepen tot winnaar en veranderde daarna hun verpakking. En nog een succes: onze nieuwe webapplicatie ‘de Foodwatch App’ zorgt ervoor dat consumenten nog makkelijker misleiding kunnen melden.

5. Met voedsel speculeren: die misdaad blijven we weren!

Voedselspeculatie drijft de voedselprijzen op, en dat pikken we niet! Dankzij onze internationale petitie, met meer dan 100.000 handtekeningen, hebben we belangrijke maatregelen weten door te drukken in het Europees Parlement. We blijven strijden voor eerlijke voedselprijzen.

6. Wij werkten ons uit de naad tegen gif zoals glyfosaat

Onze campagne tegen glyfosaat heeft geleid tot een motie in de Tweede Kamer. Helaas heeft de Europese Commissie het gebruik van glyfosaat verlengd, maar wij geven niet op! We blijven zoeken naar manieren om deze schadelijke stof uit onze voedselketen te krijgen, als het nodig is via een rechtszaak.

7. Dikke stapel klachten bij de RCC, want tegen kindermarketing zeggen wij NEE!

We hebben onderzoek gedaan naar de marketing van ongezonde producten gericht op kinderen. Dit leidde tot 15 klachten bij de Reclame Code Commissie en we kregen in bijna alle gevallen gelijk. Maar we willen meer! We blijven knokken voor strengere regels om kindermarketing voor ongezonde voeding te stoppen.

8. Groot of klein bedrag: doneren mag

Onze onafhankelijkheid is cruciaal. Dankzij jullie donaties kunnen we blijven strijden voor eerlijk voedsel. In 2023 hebben we een mooi bedrag aan donaties ontvangen, vooral in december. Deze steun is van onschatbare waarde en helpt ons om door te gaan met onze acties.

Ook bijdragen? Dat kan hier >>